به گزارش راهبرد معاصر رضا شیوا در رابطه با پیشنهاد ورود خودرو به بورس کالا برای قیمتگذاری و حل مشکل بازار خودرو از این طریق اظهار کرد: یکبار این موضوع در شورای رقابت مطرح شد، اما رای نیاورد، به این دلیل که عرضه خودرو محدود و تقاضا بالاست، از این رو شاید مانند سایر کالاهایی که وارد بورس کالا میشوند نتواند قیمت کشف شده و پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرفکننده است، افزود: تا زمانی که شورا تشخیص ندهد که خودرو میتواند وارد بورس شود این موضوع امکانپذیر نیست، چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید شورای رقابت تعیین کند که میتواند وارد بورس شود یا خیر؟ که با توجه به طرح و بررسی آن در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است مگر اینکه کسانی بیایند استدلال قانعکنندهای برای آن بیاورند.
شیوا این را هم گفت که مشکل ما عرضه است و تا هنگامی که این مساله حل نشود با ورود خودرو به بورس و افزایش تقاضا ممکن است قیمتهایی برای خودرو کشف شود که بالاتر از بهای تمام شده به اضافه سود منطقی یا دستورالعمل قیمتگذاری شورای رقابت باشد، به هرحال تا زمانی که این مشکل وجود دارد، قیمتها نیز بالاتر خواهد رفت.
شیوا در ادامه درباره انتقادات مطرح شده به روش فعلی قیمتگذاری و فروش خودرو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما در روش جدید سعی کردهایم تمامی ابعاد را سنجیده و مدنظر قرار دهیم؛ به طوری که سود منطقی تولیدکننده و هزینه مالی را اعمال کرده و محدودیت تقاضا مورد توجه است، بطوریکه متقاضیان واقعی باشند از اینرو از روش قرعهکشی استفاده کردیم.
رئیس شورای رقابت افزود: گرچه نسبت به قرعهکشی انتقاداتی مطرح میکنند ولی باید بدانند در این روش دلالبازی به حداقل میرسد. قبلا برخی برای شرکت در طرحهای فروش با رباط وارد سیستم شده یا بعضیها دسترسی به اینترنت پرسرعت نداشتند در حالی که اکنون اینگونه نیست و افرادی که ثبتنام میکنند اغلب از متقاضیان واقعی هستند و به تدریج نیز شرکتکننده در قرعهکشی در حال کاهش هستند.
وی یادآور شد: من نمیدانم مشکل روش فعلی و قرعهکشی کجاست که آن را زیر سوال میبرند، در حالی که در این روش شانس یکسان برای تمامی افراد وجود دارد و وقتی یک کالایی با تعداد محدود باید تقسیم شود قرعهکشی بهترین راهکار است که در آن میزان نفوذ و رانت به حداقل خواهد رسید.
به گزارش ایسنا، بعد از حواشی بازار خودرو در ابتدای سال جاری و افزایش تند قیمتها، بار دیگر شورای رقابت که مدتها به نوعی از تعیین فرمول قیمتگذاری خودرو کنار گذاشته شده بود، طی توافقات صورت گرفته دستورالعمل قیمتگذاری خودروهای ایران خودرو و سایپا را تعیین و افزایش قیمت اعمال شد. همچنین برای کاهش تنش بازار پیشفروش در دستور کار قرار گرفت اما نحوه شرکت در آن متفاوت و بر اساس قرعهکشی صورت میگیرد که این موضوع بارها مورد نقد قرار گرفته است.
از چندی پیش نیز موضوع ورود خودرو به بورس مطرح شده که موافقان و مخالفان خود را داشته و مجلس نیز به آن ورود کرده ولی هنوز به نتیجه نرسیده و شورای رقابت رسما با آن مخالفت کرده است.